
Typowe przyczyny zużycia tarcz i klocków hamulcowych – jak tego unikać?
25 września 2025Ciśnienie w oponach to jeden z najczęściej bagatelizowanych parametrów eksploatacyjnych samochodu, a jednocześnie kluczowy dla bezpieczeństwa i efektywności jazdy. Zbyt niskie lub zbyt wysokie ciśnienie wpływa nie tylko na prowadzenie pojazdu, ale również na zużycie paliwa, trwałość opon oraz drogę hamowania.
Zbyt niskie ciśnienie prowadzi do większego oporu toczenia. Opona ugina się bardziej, co zwiększa zużycie paliwa nawet o kilka procent. W dodatku powoduje szybsze ścieranie się krawędzi bieżnika, przegrzewanie się karkasu i ryzyko uszkodzenia wewnętrznej struktury opony. W skrajnych przypadkach może to doprowadzić do wystrzału przy większych prędkościach.
Z kolei zbyt wysokie ciśnienie powoduje usztywnienie opony, przez co zmniejsza się powierzchnia kontaktu z nawierzchnią. Efekt? Pogorszenie przyczepności, szczególnie na mokrej nawierzchni, a także szybsze zużycie środka bieżnika. Dodatkowo cierpi komfort jazdy – zawieszenie musi pracować ciężej, a drgania są mniej tłumione.
Producenci pojazdów precyzyjnie określają zalecane ciśnienie – zwykle różne dla przodu i tyłu oraz zależne od obciążenia pojazdu. Informacje te można znaleźć na słupku drzwi kierowcy, klapce wlewu paliwa lub w instrukcji obsługi. Współczesne auta wyposażone są również w systemy TPMS, ale ich odczyty należy traktować jako pomocnicze – nie zastąpią regularnego pomiaru manometrem.
Kontrola ciśnienia powinna być wykonywana minimum raz w miesiącu oraz przed każdą dłuższą trasą – zawsze na zimnych oponach. To prosty nawyk, który realnie wpływa na bezpieczeństwo jazdy, oszczędność paliwa i dłuższą żywotność ogumienia.





